Mikä erottaa voittavan markkinoinnin tappiollisesta?

Jos olet tehnyt digitaalista markkinointia, tiedät varmasti, että kampanjoihin on helppo kaataa loputtomia määriä rahaa ja että tulokset voivat silti olla vaihtelevia. Mikä siis erottaa ”voittavan” digimarkkinoinnin päämäärättömästä rahan syytämisestä?

Meillä on sinulle vastaus: datalähtöisyys.

Päämäärätön rahan kaataminen markkinointiin on ehdoton virhe modernissa myynti- ja markkinointityössä, jonka painopiste siirtyy yhä enenevissä määrin kohdistetun markkinoinnin mahdollistamiin inbound-liideihin ja myyntiin.

Datalähtöinen markkinointi antaa sinulle kokonaisvaltaisen näkemyksen liiketoimintasi suorituskyvystä ja antaa samalla tietoa päätöksistä, jotka ulottuvat paljon markkinointitiimiä laajemmalle. Se tarjoaa koko yritykselle arvokasta tietoa kohdeyleisöstään ja toimialastaan, mikä auttaa heitä tarjoamaan paremman ja tehokkaamman asiakaskokemuksen. Datan pitäisi olla jokaisen digitaalisen strategian perusta, koska sen avulla tiedät, mihin olet menossa, ennen kuin lähdet matkaan, joka voi olla uskomattoman pitkä – erityisesti nopeasti muuttuvilla ja kovan kilpailun aloilla.

Kyse on datasta, joka kertoo markkinointipanostuksistasi kampanjoittain ja kanavoittain ja toisaalta siitä, kuinka paljon nämä panostukset sinulle tuottavat. Näiden pohjalta syntyy optimoitua ja datalähtöistä markkinointia.

Siis ennen kaikkea tuloksia.

Digitaalisen markkinoinnin tulee siis aina olla tietoon perustuvaa. Ainoa tapa varmistaa markkinointisi tehokkuus on raportoida ja seurata sen suorituskykyä datalähtöisesti. Tällä lähestymistavalla tiedät aina, kuinka paljon investoit kuhunkin kanavaan ja kuinka paljon ne tuovat sinulle tuloja. Näin saat käsityksen sijoitetun pääoman tuotosta.

Tiedätkö siis, kuinka paljon investoit kuhunkin markkinointikanavaan ja kampanjatyyppiin? Entä tiedätkö, kuinka paljon ne sinulle tuottavat? Onko sinulla tästä dataa tai dashboardia, jonka avulla pysyisit näistä ajan tasalla?

Mitä on datalähtöinen ja tehokas digimarkkinointi?

Datalähtöinen markkinointi perustuu markkinointi-investointien ja niiden vaikutusten mitattavuuteen. Siis konversioihin, asiakashankinnan kustannuksiin, asiakkaan elinkaaren arvoon ja muihin keskeisiin mittareihin. Voit seurata trendejä, eli nousevatko vai laskevatko nämä luvut ajan mittaan, ja voit tarvittaessa markkinointisi eri osia niiden suorituskyvyn perusteella. Jos kampanja ei suoriudu tarpeeksi hyvin kustannuksiinsa nähden, voit korjata kampanjaa tai katkaista sen rahoituksen. Tavoitteen kuuluu luonnollisesti olla aina se, että investointeja ei kohdisteta sinne, missä ne tuottavat vähiten.

On tärkeää huomata, että markkinointidata ei ole vain raportointia ja mittaamista, vaan myös työkalu kohdistaa markkinointisi sinne, missä asiakashankinta on kaikkein edullisinta.

Datalähtöinen markkinointi koostuu hyvin analyyttisistä prosesseista ja edellyttää runsaasti hyviä datan keräämisen ja analysoinnin käytäntöjä jokaisessa vaiheessa: mittaus- ja raportointianalytiikasta käytännön päätöksiin. Suurin haaste on se, että mukana voi olla paljon erilaisia työkaluja ja järjestelmiä, ja niiden integroiminen yhdeksi kokonaiseksi järjestelmäksi voi olla monimutkaista.

Toisaalta, vaikka keskittyisit pääsääntöisesti vain yhteen markkinointikanavaan, se ei vähennä datan keräämisen ja analysoinnin tärkeyttä markkinointiprosessissa, sillä varmasti haluat optimoida markkinointisi yhtä lailla sielläkin. Tässä tapauksessa etuna tosin on se, että datalähtöisen näkymän rakentaminen markkinointiin on helpompaa. Siitä huolimatta nykyaikaisilla työkaluilla, kuten Supermetricsillä voi luoda yhä helpommin näkymiä, jotka yhdistelevät dataa monista markkinointidatan lähteistä.

Kuinka teen markkinoinnistani datalähtöistä?

Datalähtöisen markkinoinnin lyhin oppimäärä:

Aloita keräämällä dataa kaikkialta, missä teet digitaalista markkinointia. Suuret markkinointialustat kuten Google Ads, Facebook Ads ja Bing Ads keräävät sen puolestasi. Seuraavaksi yhdistä nämä datalähteet jonnekin visualisointi- ja raportointityökaluun, jossa rakennat itsellesi kokonaiskuvan investoinneista ja tuotoista. Ehdoton suosituksemme pk-yrityksille on ottaa käyttöön Google Data Studio (ilmainen) visualisointiin ja Supermetrics (maksullinen) datalähteiden yhdistämiseen.

Tämän lyhyemmin prosessia ei voi tiivistää, mutta asiaan vihkiytymättömälle henkilölle nämä asiat toki voivat olla täysin hepreaa. Tätä varten me olemme olemassa, ja voit pyytää meiltä tarjouksen markkinointisi ja analytiikkasi toteutukseen.

Nykyään on olemassa loistavia ratkaisuja, jotka mahdollistavat nopeat integraatiot kaikenlaisten digitaalista markkinointidataa keräävien järjestelmien välillä. Suosittelemme niiden käyttöä, jotta saat helposti yleiskuvan koko yrityksesi verkkoponnisteluista – ja joiden avulla voidaan luoda yrityksesi digimarkkinoinnin dashboard. Tästä dashboardista löydät tärkeimmät numerot ja mittarit, joita sinun on markkinoinnissasi seurattava.

Yhdistämällä tietoa eri kanavien tai touchpointien välillä käyttäjiä koskeviin syvällisiin demografisiin tietoihin, voit alkaa rakentaa erittäin tarkkoja yleisöprofiileja koko käyttäjä- tai asiakaskunnallesi, mikä tarkoittaa älykkäämpiä kohdentamisstrategioita verkossa! Mahdollisuudet ovat rajattomat, kun alat ajatella markkinoijana, joka metsästää jatkuvasti edullisinta konvertoituvaa asiakasta.

Datalähtöisen markkinoinnin tech stack

Yksinkertaisin ja edullisin toteutus datalähtöiseen markkinointiin.

Google Analytics

Verkkosivustosi yleinen kävijäanalytiikka (sis. myyntidata).

Google Tag Manager

Mukautettu kävijäanalytiikka verkkosivustollasi.

Supermetrics

Markkinointisi yhdistelty analytiikka, joka yhdistetään myyntidataasi. Maksullinen.

Google Data Studio

Web- ja markkinointianalytiikkasi yhdistämisen, visualisoinnin ja raportoinnin työkalu.

Olen nyt onnistuneesti optimoinut markkinointikampanjani datan perusteella – mitä seuraavaksi?

Onnittelut! Se, että olet päässyt tänne asti ja toteuttanut tietoista, datalähtöistä markkinoinnin optimointia tarkoittaa, että et vain parantanut sijoitetun pääomasi tuottoa, mutta sinulla on nyt markkinoidesi enemmistöön nähden todennäköisesti merkittävää kilpailuetua.

Seuraavaksi sinun täytyy jatkaa datan seuraamista ja varmistaa, että esimerkiksi asiakkuuden hankintahinta ei nouse liian korkeaksi missään kampanjoissa. Datalähtöinen markkinointi on jatkuva prosessi.

Muista, että vaikka on tärkeää, että yrityksellä on vahva visio, ainoa tapa päästä tavoitteisiin on mitata edistymistä ja tehdä siitä suunnitelmallista. Datalähtöinen markkinointi auttaa sinua jatkossakin ottamaan harkitumpia riskejä ja varmistamaan menestyksen epäonnistumisen sijaan.

Haluatko keskustella lisää datalähtöisen markkinoinnin mahdollisuuksista yrityksellesi? Ole rohkeasti yhteydessä meihin, sillä tarjoamme aina ensimmäisen konsultaation ilmaiseksi, jonka yhteydessä voimme esittää tarjouksen mahdollisesta jatkosta.

Kiinnostuitko?
Jätä yhteystietosi alle ja otamme sinuun yhteyttä yhden työpäivän kuluessa.
Tietoturvasyistä ethän syötä kenttään sensitiivistä tai salassapidettävää tietoa.