Web-analytiikka mahdollistaa dataohjautuvan päätöksenteon ja liiketoiminnan

Mitä on web-analytiikka?

Web-analytiikka mittaa ja auttaa analysoimaan verkkosivuston vierailijoiden käyttäytymistä. Tämä tarkoittaa datan keräämistä ja raportointia sivustosi kävijäkokemuksen ja verkkoliiketoimintasi mittaamiseksi. Kerätty data voi sisältää liikenteen lähteitä, sivun näyttökertoja, kuljettuja asiakaspolkuja ja euromääräistä myyntiä.

Web-analytiikka auttaa tekemään hyviä päätöksiä

Uuden sukupolven web-analytiikka ei pelkästään tarjoa hyödyllistä tietoa, vaan se voi jopa automatisoida tärkeitä liiketoimintaa koskevia päätöksiä, kuten markkinointisi automaattista ja dataohjautuvaa kohdentamista. Google Analytics 4:n tekoäly myös tarjoaa suoria, valmiita johtopäätöksiä datasta. Jos olet tähän asti käyttänyt web-analytiikkaa vain kävijämäärän mittaukseen, niin toivomme todella, että luet tämän artikkelin, sillä nyt on aika ajatella isosti.

Miksi web-analytiikka on välttämätön osa liiketoimintaa?

  • Erinomainen työkalu sivustosi asiakaskokemukseen, myyntiin ja markkinointiin liittyvän datan yhdistelyyn 
  • Web-analytiikka ohjaa liiketoimintaasi ja tarjoaa mielekkäät KPI-mittarit
  • Päätösten tekeminen tarvitsee aina tietoa – hyvin toteutetulla analytiikalla et enää tee päätöksiä sokkona!

 

Mittaa ainakin näitä web-analytiikalla!

Alla esitettävä tieto on sellaista, josta moni firma maksaa. Sinä, hyvä lukija, saat sen nyt suoraan ja ilmaiseksi.

Perusasiat, joita web-analytiikan avulla mitataan, vaihtelevat sen mukaan, mikä on sivustosi tavoite. Kysy siis ensin itseltäsi, mikä on sivustosi ensisijainen tehtävä: myynti vai sisällöntuotanto?

Jos sivustosi tehtävä on myydä, mittaa asiakkaiden ja myynnin määrän ja arvon kehitystä.

Jos sivustosi taas tuottaa sisältöä (ja tienaa esim. mainostuloilla), mittaa kävijämäärän ja kävijäuskollisuuden kehitystä.

Mittarin tyyppi Sivustoni myy Sivustoni tuottaa sisältöä
Määrä
Myynti
(eurot ja ostokset)
Kävijämäärä
Määrä
Asiakasmäärä
Keskimääräinen kävijämäärä (kk/vuosi)
Laatu
Asiakkaan elinkaaren arvo
Kävijäuskollisuus (DAU/MAU)
Laatu
Keskiostoksen arvo
Keskimääräinen sivustolla vietetty aika per istunto

Kun otat yllä olevasta taulukosta itsellesi KPI:t eli kiintopisteet, johon viet sivustoasi ja liiketoimintaasi, pysyt koko ajan tasalla siitä, mihin suuntaan bisneksesi kehittyy.

 

Web-analytiikan vaiheet

1. Aseta tavoitteet

Ensimmäinen askel on määrittää ne tavoitteet ja lopputulokset, joita liiketoimintasi haluaa saavuttaa. Tavoitteisiin voivat kuulua esimerkiksi myynnin lisääminen, sivuston liikenteen lisääminen ja kävijäuskollisuuden lisääminen. Huomaa, että liiketoiminnan tavoitteet voivat olla sekä määrällisiä että laadullisia ja sinä tiedät ne parhaiten!

 

2. Aloita datan kerääminen

Yleisimmin data kerätään web-analytiikan työkalulla, joista ylivoimaisesti suosituin on Google Analytics. Liiketoimintaasi tukeva web-analytiikan toteutus vaatii yksilöityä käyttöönottoa, jotta Google Analytics tunnistaa mm. eri ostosten arvoja sekä erilaisia tavoitteita ja niiden toteutumista sivustollasi. Me voimme auttaa sinua mm. Google Analyticsin käyttöönotossa, ja halutessasi tarjoamme sinulle yksilöidyn ilmaisen kartoituksen!

 

3. Dashboard (kojelauta), jolla seuraat tavoitteiden etenemistä

Älä tuhlaa aikaa yksittäisten asioiden etsimiseen Google Analyticsin tai muiden web-analytiikan työkalujen käyttöliittymistä. Toteuta dashboard, jota katsomalla näet 10 sekunnissa, kuinka liiketoimintasi tavoitteet etenevät reaaliajassa. Tässäkin me voimme auttaa sinua. Alla esimerkki web-analytiikan dashboardista:

web-analytiikan dashboard ja kpi-mittarit

Allekirjoittanut katsoo yllä olevaa web-analytiikan mahdollistamaa dashboardia joka päivä. Pahoittelut harmaista ja peittävistä palkeista, sillä emme tietenkään halua julkaista liiketoimintamme tunnuslukuja. Katsomalla KPI-dashboardiamme tiedämme kuitenkin jatkuvasti, missä mennään ja kuinka monta prosenttia mistäkin vuosineljänneksen tavoitteesta on tähän päivään mennessä täyttynyt. Web-analytiikan dashboard siis mahdollistaa tarpeen mukaan myös nopean reagoinnin.

 

4. Päätöksentekoa tiedolla

Datan ja informaation seuraava jalostusaste on tieto, ja tässä vaiheessa prosessia tarvitaan sinua, siis ihmistä tekemään päätöksiä. Kun dataa kerätään ja sinua informoidaan automaattisesti liiketoimintasi suoriutumisesta, voit tehdä sitä koskevia ja informoituja päätöksiä.

Eikö jokin markkinointikampanja toimi? – Muutetaan sitä tai keksitään sen sijaan jotain muuta.

Onko kertaostoksen suuruus laskussa? – Lisätään upsell-toimintoja lisämyynnin saamiseksi.

 

5. Kokeilua ja testausta

Liiketoiminnassa on usein kokeiltava eri asioita löytääkseen ne keinot, jotka tuottavat parhaita tuloksia. Esimerkiksi A/B-testaus auttaa löytämään voittavia ja korkeammin konvertoivia sisältöjä. Liiketoiminnan optimoinnin perustana on siis jatkossakin web-analytiikka ja sillä tapahtuva mittaus ja siihen perustuva päätöksenteko.

Video: Web-analytiikka ja Google Analytics 4 tutuiksi!

Haluaisitko keskustella digitaalisen myyntisi lisäämisestä?

Me taistelemme väsymättä kumppaneidemme myynnin puolesta.

Tämä artikkeli on kirjoitettu vilpittömästi siksi, että tiedämme voivamme auttaa. Meillä on myös halu menestyä kumppaneidemme kanssa. Suurin osa firmoista ei ole nostanut digitaalista myyntiään sille tasolle, johon se on mahdollista nostaa, eikä ole ottanut siihen tarvittavaa työkalupakkia käyttöön. Miksi et hakisi lisämyyntiä digitaalisen myyntisi tehostamisella?

 

Ota meihin yhteyttä

Me neuvomme sinut alkuun, kartoitamme tilanteen ilmaiseksi ja esittelemme myös mahdollisuuden yhteisestä jatkosta.

Lähetä