myyvät kotisivut

Myyvät kotisivut ovat välttämättömät yrityksesi menestykselle.

Työskenneltyämme niin pienten kuin suurtenkin yritysten verkkosivustojen kehittämisessä, optimoinnissa ja markkinoinnissa, me tiedämme, mistä myyvät kotisivut koostuvat.

Tämä opas käsittelee verkossa tapahtuvan myynnin kasvattamista orgaanisesti. Olit sitten luomassa uutta sivustoa tai haluat tehdä nykyisestä sivustostasi tehokkaamman ja paremmin konvertoivan, keskittymällä näihin kolmeen asiaan lisäät lähes takuulla yrityksesi myyntiä.

  1. Hakukonenäkyvyys
  2. Myyntifunnelin optimointi
  3. Analytiikka ja mitattavuus

 

Hakukonenäkyvyys

Hakukonenäkyvyys on yleensä suurin yksittäinen tekijä yrityksen kotisivujen orgaanisen (ei-maksetun) liikenteen, ja tätä kautta myös myynnin kasvattajana. Suosittelemme, että painotat hakukonenäkyvyytesi kahdenlaisiin avainsanoihin.

 

Olennaisimmat avainsanat

Näitä ovat toimialaasi ja tuote-/palvelukategoriaasi liittyvät avainsanat.

Näkyvyyden tärkeyttä yrityksesi avainhakutermeissä tuskin tarvitsee erikseen perustella. Yrityksesi tulee löytyä siihen liittyvillä termeillä Googlesta.

Asia ei kuitenkaan yleensä ole näin yksinkertainen. Jos olet pienempi toimija markkinoillasi, voit jäädä auttamattomasti suurempien kilpailijoiden jalkoihin avainsanoissa, etkä välttämättä näy hakutulosten ensimmäisellä sivulla. Tällöin myös klikkimääräsi jää pahasti jälkeen siitä, mitä kilpailijasi saavat. Vaikutusmahdollisuutesi tämän tason hakutermeissä ovat myös hyvin rajalliset. Kuinka siis voisit parantaa hakukonenäkyvyyttäsi? Käsitellään seuraavaksi pitkän hännän hakutermejä.

 

Suosituksemme: ”pitkän hännän” hakutermit

Jos yleinen näkyvyytesi hakukoneissa ei ole haluamallasi tasolla, se johtuu monesti siitä, että kohdistat näkyvyyttäsi liian kilpailtuihin avainsanoihin.

Äkkiseltään voisi luulla, että olisi loogista kohdistaa näkyvyyttä avainsanoihin, jotka saavat paljon hakuja. Nämä avainsanat ovat kuitenkin lähes poikkeuksetta erittäin kilpailtuja. Jos olet pieni tai uusi toimija markkinallasi, mahdollisuutesi sijoittua korkealle ja saada merkittävästi klikkejä markkinoidesi etsityimmillä avainsanoilla on pieni, vaikka sisältösi olisi kuinka erinomaista.

Siksi suosittelemme hakukonenäkyvyydessä keskittymistä pitkän hännän avainsanoihin.

Yllä oleva graafi havainnollistaa mallin, kuinka erilaisten hakutermien suosittuus jakaantuu. Jaamme hakutermit karkeasti kolmeen ryhmään:

  1. Avainsanat (esim. kotisivut)
  2. Laajennetut termit (esim. kotisivut edullisesti)
  3. Pitkä häntä (esim. laadukkaat wordpress-kotisivut yritykselle edullisesti)

Pitkän hännän avainsanat ovat siis pidempiä, useammasta sanasta koostuvia fraaseja. Nämä spesifimmät hakutermit ovat tietenkin harvinaisempia hakuja, mutta kohdistamalla sisältöä vastaamaan niitä, saat helpommin korkeita sijoituksia hakukoneissa. Se johtaa useampiin klikkeihin kuin tilanne, jossa sivustosi löytyy hautautuneena sivulle x lyhyissä avainsanahauissa.

 

Myyntifunnelin optimoinnilla paremmin myyvät kotisivut

Myynnin ja markkinoinnin analytiikka

Katso yllä olevaa kuvaa ja arvioi, millä tasolla mikäkin näistä myynnin kasvattamisen prosesseista on sinun yrityksessäsi. Otatko myyntikoneestasi kaiken irti vai puuttuuko siitä jotain oleellista? Käydään tarkemmin läpi muutama oleellisimmat kohdat,  joilla voit lisätä orgaanista liikennettä myyntikoneeseesi.

 

Laskeutumissivu ja konversiopolku

Hyvä laskeutumissivu esittää arvolupauksesi mahdollisimman tiiviisti ja selvästi, jota seuraa jokin elementti, joka sitouttaa asiakkaan pysymään sivustollasi ja tutustumaan tarkemmin tarjontaasi. Tätä tulee seurata jonkinlainen call to action -elementti, joka konvertoi käyttäjän joko liidiksi (käyttäjä voi jättää vaivattomasti esim. soittopyynnön) tai suoraan myynniksi.

Esitä siis itsellesi kysymys: alkaahan yleisimmiltä laskeutumissivuiltasi konversiopolku, joka järjestelmällisesti esittää tässä järjestyksessä kaikki nämä elementit? Optimoitu konversiopolku tuo kaiken tämän käyttäjän eteen ilman, että hänen täytyy niitä etsimällä etsiä.

Ajatuksen kiteyttämiseksi viittaamme Steve Krugin web-suunnittelua koskevaan klassikkoteoksen nimeen Älä pakota minua ajattelemaan. Mitä vähemmän pakotat sivustosi käyttäjiä ajattelemaan ja proaktiivisesti etsimään sitä arvoa, joka heitä konvertoi, sen paremmin myös sivustosi konvertoi. Tämän kultaisempaa vinkkiä ei allekirjoittaneen mielestä voi antaa!

 

Luo ilmaista sisältöä

Jotta voit luoda myyntejä, sinun tulee lisätä ihmisten tietoisuutta palvelustasi tai tuotteistasi. Funnelin yläpäässä on suuri joukko potentiaalisia tulevaisuuden asiakkaitasi, jotka vasta tutustuvat toimialasi tarjontaan. Haluat ensimmäiseksi luoda tietoisuutta heidän keskuuteensa koskien sinun palveluitasi. Tästä joukosta syntyy potentiaalinen asiakasryhmä, joka tulevaisuudessa harkitsee juuri sinulta ostamista, kun asia tulee heille ajankohtaiseksi. Kun onnistut tarjoamaan tälle joukolle arvoa, he voivat tällöin muistaa sinut.

Esimerkki tällaisesta sisällöstä on mm. tämä blogikirjoitus, jonka tarkoitus on tarjota vastikkeetonta, siis ilmaiseksi saatavaa arvoa lukijalleen. Toisaalta blogimme luo myös arvoa meille, sillä tiedämme, että ehkä juuri sinä muistat meidät tämän kirjoituksen ansiosta, kun etsit apua myyntisi kasvattamiseen ja kävijöiden sitouttamiseen.

 

Analytiikka ja mitattavuus

Verkkoliiketoiminta tarvitsee pohjakseen dataan perustuvaa päätöksentekoa. Analytiikka on ehdoton edellytys myyville kotisivuille, sillä data on keskiössä konversiopolkusi toimivuuden ymmärtämiseksi.

Kun hyödynnät analytiikkaa, voit esim. mitata, mitkä blogipostaukset tai sivut houkuttelevat eniten liikennettä, mitkä saavat vähiten liikennettä, millä on korkea välitön poistumisprosentti, matala poistumisprosentti ja niin edelleen. Hyvin toteutetun analytiikkaraportoinnin avulla on vaivatonta todeta, mikä sisältö tai sivu toimii paremmin tai huonommin kuin muut. Ilman analytiikkaa ja mitattavuutta olet ulapalla, etkä voi aukottomasti todeta, miten sivustosi suoriutuu tehtävästään ja missä on eniten varaa optimoinnille ja kehitykselle.

Analytiikka mahdollistaa sivustosi myynnin kasvun sen mittaamisen kautta. Se on siis edellytys kaikelle artikkelissa aiemmin mainitulle.

 

Meiltä myyvät kotisivut!

Netice Oy on digitoimisto, joka on erikoistunut web-, digimarkkinointi- ja analytiikkapalveluihin. Olemme luotettava kumppani, joka tarjoaa asiakkailleen ratkaisuja datalähtöiseen ja digitaaliseen liiketoiminnan kehittämiseen. Pyydä tarjous!

Kiinnostuitko?
Jätä yhteystietosi alle ja otamme sinuun yhteyttä yhden työpäivän kuluessa.
Tietoturvasyistä ethän syötä kenttään sensitiivistä tai salassapidettävää tietoa.

Laske verkkosivustosi hinta-arvio!
Aloita syöttämällä sähköpostiosoitteesi:
Samalla hyväksyt tietosuojaselosteen mukaisen yhteystietojen käytön