Markkinointidata BigQueryssä ja Google Analyticsissä

Google BigQuery

Tietovarasto mm. myynnille, markkinoinnille ja webille

Google BigQuery on tietovarasto, jolla voit säilöä, käsitellä, organisoida ja hakea dataa esim. Google Analyticsistä ja Google Adsin kaltaisista markkinointialustoista. BigQuery on yleinen työkalu dataohjautuvan markkinoinnin ja digitaalisen myynnin tehokkaassa toteutuksessa.

Syitä ottaa Google BigQuery käyttöön:

  • Erinomainen työkalu useiden datan lähteiden, kuten Google Analyticsin ja eri mainosalustojen yhdistämiseen
  • Voit luoda mittauksessa jatkumon vanhan Google Universal Analyticsin ja Google Analytics 4:n välillä
  • Voit hyödyntää 100% otannasta vapaata dataa ilman, että sinulla täytyy olla Google Analytics 360:ä 
  • Voit käsitellä ja analysoida Google Analytics -dataa monin tavoin, joka ei ole mahdollista GA:n käyttöliittymässä
  • BigQuery integroituu kätevästi mm. Google Data Studioon ja nopeuttaa huomattavasti dashboardien latausaikoja
  • BigQueryyn voi tallettaa valtavia määriä dataa erittäin edullisesti

BigQueryllä saat 360°-näkymän liiketoimintaasi

Jos organisaatiosi hyödyntää Google Analyticsiä ja haluaa yhdistellä eri datan lähteitä toisiinsa esim. myynnin, markkinoinnin ja webin tehokkaammaksi mittaamiseksi, raportoimiseksi ja optimoimiseksi, niin BigQueryn tulisi olla teidän valintanne. Moni myynti- ja markkinointiorganisaatio toimii Google-ympäristössä, jolloin BigQuery on edullisuutensa ja integroitavuutensa puolesta käytännössä paras vaihtoehto. Moni organisaatio käyttääkin Google BigQueryä markkinoinnin tietovarastona.

Käytännössä siis BigQueryyn varastoidaan data useista eri lähteistä, ja kaikkea tätä dataa voidaan visualisoida ja analysoida esim. Google Data Studiossa tai Tableaussa. Tyypillisin esimerkki on kuludatan hakeminen mainosalustoista ja sen yhdistäminen Google Analyticsin tulodataan. Näillä voidaan arvioida sijoitetun pääoman tuottoa eri digimarkkinointikampanjoissa.

Digimarkkinoinnin analytiikka

Esimerkkejä datasta, jota olemme hyödyntäneet ja yhdistelleet Google BigQueryssä

  • Web-analytiikka (esim. Google Analytics)
  • Mainosalustat (esim. Google Ads, Facebook Ads, LinkedIn Ads, Twitter Ads, Microsoft Ads)
  • Hakukonedata (esim. Google Search Console)
  • Mobiilikauppadata (esim. Google Play)
  • Kivijalkaliikkeiden myyntidata

Milloin Google BigQuery tulisi ottaa käyttöön?

Jos organisaatiosi pyrkii tekemään liiketoimintapäätöksiä datan perusteella ja hyödyntää Google Analyticsin lisäksi useita eri markkinointialustoja, on BigQuerystä huomattavaa hyötyä. Merkityksellistä verkkoliiketoimintaa pyörittävän organisaation tulee pyrkiä muodostamaan raportointia, joka yhdistelee esim. kulu- ja tulopuolen dataa markkinoinnissa. Ehtona on kuitenkin se, että organisaatiossasi tulee olla henkilö, joka vastaa dataohjautuvuudesta. Vaikka BigQuery on verrattain helppokäyttöinen, se vaatii vankkaa SQL-osaamista ja vähintään teoreettista ymmärrystä data-arkkitehtuurista ja ETL-prosesseista.

Jos pohdit, kuinka luoda saumaton jatkumo mittauksessa vanhan Google Universal Analyticsin ja uuden Google Analytics 4:n välillä, niin BigQuery on vastaus myös tähän.

Haluaisitko keskustella digitaalisen myyntisi lisäämisestä?

Me taistelemme väsymättä kumppaneidemme myynnin puolesta.

Tämä artikkeli on kirjoitettu vilpittömästi siksi, että tiedämme voivamme auttaa. Meillä on myös halu menestyä kumppaneidemme kanssa. Suurin osa firmoista ei ole nostanut digitaalista myyntiään sille tasolle, johon se on mahdollista nostaa, eikä ole ottanut siihen tarvittavaa työkalupakkia käyttöön. Miksi et hakisi lisämyyntiä digitaalisen myyntisi tehostamisella?

 

Ota meihin yhteyttä

Me neuvomme sinut alkuun, kartoitamme tilanteen ilmaiseksi ja esittelemme myös mahdollisuuden yhteisestä jatkosta.

Kiinnostuitko?
Jätä yhteystietosi alle ja otamme sinuun yhteyttä yhden työpäivän kuluessa.
Tietoturvasyistä ethän syötä kenttään sensitiivistä tai salassapidettävää tietoa.